Wednesday, September 3, 2008

BAHARULLAH


saat munajat ku di lagun sepi
mengalir insaf ku dari kali hati
mengarus terus ketemu
dengan -Mu di bahar sunyata

Sekian lama aku dijajah koloni di pantai lena
tercerbis aku ke sungai mussala
lantaran di sana Engkau
menemukan aku ku pada nikmat-Mu
dalkam setiap imalat kalimat-Mu
ku sebut seakrab seserap mesra mujarab
sukmaraga ku di delta persoalan edan
di situ laut dan sungai kasih
di muara Sir rasa cinta nian bergelora.

Ombak resah ku pecah tiba-tiba
tatkala di sapa harakat demi harakat
mengalun syahadah-Mu dibibir dan dikalbi ku
justeru namajati-Mu membadai keakuan ku
lalu gelombang tafsir dan persoalan ku berkecai,
kolek nafsu Ammarah ku karam
di lautan zikir nafas dan jasad insan
layuh lemas aku direlung diri
bersua dengan-Mu
sejati.

ku temui diri ku dalam jasmani ku
ku temui jasmani ku dalam rohani ku
ku temui rohani ku dalam diri-Mu

lalu,
aku temui aku dalam aku,
Engkau al-haq yang abadi
aku hamba-Mu mengabdi diri.

kelana akira
damai lagoon, Santubong.23 Januari 2002.

No comments: