Friday, September 5, 2008

KALI DIRI


sepertiga malam keramat ini
duduk aku di koleh mihrab
mengayuh berkolek munajat
sepanjang kali kalimah-Mu
menyusur harakat demi harakat ayat

Segar aku bila
Engkau mengalir makna
nyata aku ke dalam aku
inti hakikat ketuhanan dan insan
saat berkayuh berkolek meredahi
samudera tinta kalam-Mu

Terjun aku ke dalam jeram diri
berkocak riak hati
meluntur lumut noda di batu nafsu
tertamggal sengsara lelah
hanyut di celah-celah kerikil kelabu
menghakis cebisan-cebisan dosa
menghilir segalanya ke muara
sirna di laut sunyata

sewaktu qiam aku dalam diam
juteru ku temui aku dalam aku
tiada nyata pada diriku
hanya diri-Mu
bersembunyi rahsia di balik rahsia
berselindung di dalam terang
di kali diri berendam tenang
terhanyut aku di laut selabu Mu
ku lihat betapa kecinya aku

kelana_akira@...
2 Januari 2000

3 comments:

Maslina Mahbu @ Armiza Nila said...

Salam,

Kelana, teruslah mengalir dan menyusur alam di langit tinggi!

Viva API!

Armiza Nila

dahirisaini said...

awg saya dtg dan jenguk, tapi tagih puisi 45 tahun sarawak maju dlm m'sia bila nak emel kat saya. satuhal lagi, sudahkah sidak abg haliman beritahu utk kulit depan kum drama saya berjudul mencari fitrah, mun dpt lukis wajah perempuan setengah lelaki setengah k.

KELANA AKiRA said...

terima kasih di atas kesudian kalian hadir dalam blog saya tg tidak sepertinya ini;

Buat Armiza teruskan semangat bara juang mu bersama roh API yg terus membakar dunia Sastera di bumi Darul Hana ini khasnya.

kepada sdr. Dahiri, insya Allah saya akan menfghantar puisi terbaru saya sdikit masa lagi. Tetapi tentang Cover karya saudara belum diperbincangkan lagi bersama Ketua Editor DBP. Buat masa sekarang saya masih memperhalusi cover sdr. Jong Chian Lai dan Tuan Haji Taufek Firdaus